خريد بک لينک
رزرو آنلاين هتل خارجي
خريد سکه ساکر
رزرو آنلاين هتل خارجي
بازی
خرید گیفت کارت
فلنج
Ucmas
<-BloTitle->
<-BloText->

عضویت در سایت
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
ادرس سایت یا وبلاگ : http://
سال تولد:
جنسیت :
وضعیت تاهل :
کشور : (کشور محل سکونت)
شهر :
آیدی یاهو :
کد امنیتی : *

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
<-TalarTitle-> <-TalarSub-> <-TalarHit-> <-Talarwriter->

شناسایی شاخص‌های پیش‌بینی كننده اختلالات یادگیری در سنین قبل از ورود به مدرسه

شناسایی شاخص‌های پیش‌بینی كننده اختلالات یادگیری در سنین قبل از ورود به مدرسه

فرمت فایل : pdf

حجم : 115

صفحات : 235

گروه : روانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات محصول :

شناسایی شاخص‌های پیش‌بینی كننده اختلالات یادگیری در سنین قبل از ورود به مدرسه

در 235 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

چكیده

هدف اصلی این تحقیق شناسایی شاخص‌های پیش‌بینی كنندة اختلالات یادگیری در سنین قبل از ورود به مدرسه می‌باشد و تحقیق حاضر با هدف تعیین ملاك‌های تشخیص كودكان پیش‌دبستانی مشكوك به تواناییهای ویژه یادگیری انجام پذیرفت كه برای این منظور از پرسشنامه محقق ساخته كه شامل 65 سؤال در زمینه‌های فعالیتهای حركتی ، گفتاری ، ادراكی ، ویژگیهای عاطفی و روانی بود استفاده شده است.

برای این منظور گروه نمونه‌ای به حجم 100 نفر (50 نفر كودك عادی و 50 نفر كودك L.D) دختر و پسر كه در مقطع ابتدایی شهر تهران مشغول به تحصیل بوده، با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. نتایج نشانگر آن بود كه از نظر فراوانی و درصد، كودكان مبتلا به اختلال یادگیری نسبت به كودكان عادی دیرتر از سن طبیعی به تواناییهایی در زمینه رشد می‌رسند امّا بر اساس آزمون آماری x2 این تفاوت فقط در مورد تشخیص رنگها معنادار بود.

 و همچنین از نظر فراوانی، ویژگیهای رفتاری، در بین كودكان عادی و L.D تفاوت وجود داشت بطوریكه كودكان L.D بیش از كودكان عادی ویژگیهای رفتاری فوق را نشان دادند امّا با محاسبه آزمون x2 ملاحظه شد این تفاوت‌ها فقط در مورد عدم سرعت انجام كارها معنادار بود.

 

فهرست مطالب

چكیده

 

فصـل اول :

كلیات پژوهش

مقدمه :

بیان مسئله :

اهمیت پژوهش :

هدف پژوهش :

فرضیه‌های پژوهش :

تعریف مفاهیم :

كودكان دارای اختلالات یادگیری:

تعریف عملیاتی :

ناتوانی یادگیری:

 

تعریف عملیاتی :

كودك پیش‌دبستانی :

فصــل دوم

 

اختلالات یادگیری:

تعاریف اختلالات یادگیری

 

1- اختلال یادگیری به خاطر اختلال در كاركرد عصبی و آسیب مغزی ؛

2- اختلال یادگیری به مثابه نمونه كلی رشد ناهمطراز:

 

3- اختلال یادگیری به مثابه اختلال در قوای ذهنی مربوط به یادگیری :

 

4- اختلال یادگیری به مثابه اختلاف بین توان بالقوه قابلیت ارتقاء فردك

 

6- اختلال یادگیری در ارتباط با مغز و كودكان استثنائی :

مبهم بودن ماهین اصلاح (اختلالات روانشناختی)

تعاریف مختلف نارسائیهای ویژه در یادگیری:

طبقه‌بندی ویژگیهای كودان با اختلال یادگیری :

اختلال توجه:

اختلال یادگیری تحصیلی :

بررسی نظریه‌های پیشین اختلالات یادگیری :

نظریه‌های مربوط به اختلال یادگیری :

 

1- نظریه‌های دیداری ـ حركتی

2- نظریه‌های كوتاهی دامنه توجه :

3- تئوری غلبه طرفی مغز:

4- نظریه ضایعات ضعیف مغز:

 

5- نظریه تأخیر در رشد:

شیوع اختلال یادگیری :

سبب شناسی :

2. عوامل ژنتیكی :

3. عوامل درونی :

4. عوامل محیطی : 

 

5. عوامل آموزشی :

 

رشد شناختی :

هوش و پیشرفت:

سازگاری اجتماعی :

 

نابهنجاریهای محیط، عقب‌ماندگی ذهنی، و یا پریشانی‌های عاطفی:

 

آشفتگی‌های عاطفی دوران كودكی :

ویژگیهای شخصیتی و رفتاری كودكان دارای اختلالات یادگیری:

مشكلات تشخیصی و رفتاری كودكان مبتلا به  اختلالات یادگیری :

اولیاء دانش‌آموزان ناتوان در یادگیری

نارسائیهای ویژه در یادگیری و بزهكاری

راهبردهای رویاروی در كودكان با نیازهای ویژه :

 

1. كودكان با محدودیت شناختی:

 

2. كودكان با مشكلات رفتاری و هیجانی شدید:

 

3. كودكان با نقص جسمی:

 

مشكل تعریف :

 

دقت انتخابی :

 

بیش جنبی و حواس‌پرتی:

 

ارزشیابی رفتاری:

تركیب حسی ، حركتی

 

رشد و تكامل حركتی:

 

اصول رشد تكامل حركتی :

رابطه هوش با مهارت‌های ادراكی :

اصول مهارت‌های حركتی

ادراك و فرایند ادراكی ـ حركتی :

 

رفتار حركتی :

 

سالهای كودكی : زبان و رشدشناختی (زبان و ارتباط)

 

مشكلات زبان گفتاری :

 

تاریخچه نقص توجه همراه با بیش فعالی (ADHD)

 

اختلال بیش فعالی ـ نقص در توجه

عوامل روانی ـ اجتماعی

ملاك‌های تشخیص برای اختلال بیش فعالی ـ نقص در توجه

 

بیش ‌فعالی :

 

تكانشگری:

 

علل افت تحصیلی

 

كاستی توجه در كودكان پرجنب و جوش

اختلال بیش فعالی با نقص توجه :

 

ناتوانیهای سرعت ادراكی :

دقت و توجه دركودكان دارای ناتوانائیهای یادگیری: 

 

تشخیص درمان ناتوانائیهای یادگیری :

- ارتباط با فاصله‌ای بین اشكال و الگوها.

 

درمانهای آموزشی

1- آموزش وظیفه‌ای یا مهارتی :

2- آموزش توانایی و یا فرآیندی:

3. آموزش فرایندی ـ وظیفه‌ای :

 

4. شیوه‌های درمان رفتاری و شناختی:

پژوهشهای انجام شده در خارج از ایران :

 

تاریخچه آموزشی و توان بخشی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانائیهای یادگیری در ایران

 

پژوهش انجام شده در ایران :

نارسایی در یادگیری:

روش پژوهش

 

فصــل سوم

طرح پژوهش :

جامعه آماری

نمونه روش نمونه‌گیری

ابزار اندازه‌گیری پژوهش :

روش اجرا:

روش تحلیل آماری داده‌ها:

 

فصــل پنجم

بحث و نتیجه‌گیری

محدودیتهای پژوهش:

 

پیشنهادها :

 

فهرست منابع فارسی

 

Refevences

 

قیمت محصول : 20000 تومان

دانلود
برچسب

پایان نامه وپروژه پایانی شناسایی شاخص‌های پیش‌بینی كننده اختلالات یادگیری در سنین قبل از ورود به مدرسه دانلود مقاله دانلود تحقیق دانلود نرم افزار دانلود اندروید دانلود پایان نامه دانلود پایان نامه کارشناسی دانلود پایان نامه ارشد دانلود پروژه دانلود پروژه پایانی دانلود پروپوزال دانلود گزارش کار آموزی دانلود پاورپوینت دانلود پرسشنامه






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
شناسایی شاخص‌های پیش‌بینی كننده اختلالات یادگیری در سنین قبل از ورود به مدرسه,

تاريخ : 29 ارديبهشت 1397 | <-PostTime-> | نویسنده : مهندس كيوان | بازدید : <-PostHit->

ارزیابی شاخص های تحمل به خشکی در ارقام ولاینهای جدید گندم های زمستانه

ارزیابی شاخص های تحمل به خشکی در ارقام ولاینهای جدید گندم های زمستانه

فرمت فایل : docx

حجم : 518

صفحات : 85

گروه : کشاورزی و زراعت

توضیحات محصول :

پایان نامه  کارشناسی ارشد «M.Sc.»

گرایش: اصلاح نباتات

ارزیابی شاخص های تحمل به خشکی در ارقام ولاینهای جدید گندم های زمستانه

چکیده:

 در این ارزیابی تعداد 10 رقم /لاین زمستانه و بینابین گندم در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار در دو شرایط نرمال و تنش خشکی بعد از گرده افشانی در سال زراعی1388-1389 در اراضی ایستگاه تحقیقات کشاورزی اردبیل مورد بررسی قرار  گرفتند.

نتایج نشان دادند که در بین ژنوتیپ ها ی گندم بجزء صفات وزن هزار دانه و تعداد دانه در سنبله که در شرایط نرمال دارای تفاوت معنی داری نبودند ولی در شرایط تنش خشکی آخرفصل معنی دارشدند در اکثر صفات موردبررسی در هر دو شرایط بدون تنش و واجد تنش خشکی بعد از گرده افشانی اختلاف معنی داری وجود داشت. 

  خشکی آخر فصل به ترتیب عملکرد دانه را بمیزان 4/22 درصد، وزن هزار دانه را بمیزان 8/15% ، ارتفاع بوته را بمیزان 3% ، وزن پدانکل در مرحله رسیدن فیزیولوژیکی را بمیزان 18%، وزن کل ماده خشک در ساقه را بمیزان 4/3% کاهش داد. ولی خشکی در روی تعداد دانه در سنبله تاثیری نداشت.

بیشترین عملکرد دانه در شرایط آبی متعلق به رقم شماره 2 با تولید 6/7 تن در هکتار، و در شرایط تنش خشکی بعد از گرده افشانی متعلق به رقم شماره 9 با تولید 13/6 تن در هکتار بود و از آنجائیکه رقم شماره 9 به ترتیب با تولید 2/7 تن در هکتار در شرایط آبی و  13/6 تن در هکتار در شرایط تنش خشکی بعد از گرده افشانی محصول تولید کرده است و در بین کلیه ارفام و لاین های مورد ارزیابی گندم از نوسانات کمتری از نظر تولید محصول داشته و بطور متوسط در هردو شرایط تنش و واجد تنش خشکی بیشترین محصول را نسبت به سایر ارقام و لاین های گندم  مور ارزیابی تولید کرده است می توان گفت این لاین از سازگاری خوبی به شرایط تنش خشکی آخر فصل داشته و قابل توصیه می باشد.

عملکرد دانه با وزن کل ماده خشک  در ساقه و وزن پدانکل به ترتیب  r =-0.187 و r =-0.515   رابطه همبستگی منفی در طول مرحله پرکردن دانه در شرایط بدون تنش خشکی داشت در حالیکه عملکرد دانه با وزن کل ماده خشک  در ساقه و وزن پدانکل دارای رابطه همبستگی مثبت  به ترتیب  r =0.281 و r =0.323   در شرایط واجد تنش خشکی بعد از گرده افشانی در طول مرحله پرکردن دانه بود.

 

کلمات کلیدی:

ژنوتیپ های گندم

تنوع ژنتیکی

تحمّل به خشکی

 

 Abstract

For understanding the genetic bases of stem reserve differences under drought stress conditions,   10 winter wheat genotypes were evaluated under post anthesis drought stress and complete irrigation conditions in Ardabil during 2007-2009 years by using RCBD with 3 replications. Results showed that there was significantly differences (p<0.01) between genotypes in most of studied characters under both irrigated and post anthesis drought stress conditions. Grain yield, 1000grain weight, plant height, peduncle weight at maturity and total stem dry weight were reduced under drought condition by 22.4, 15.8, 3 and 18%, respectively, but drought did not effect on grain number per spike. Drought increased mobilization of dry matter, mobilization efficiency and contribution of assimilate from vegetative organs to developing kernels, by 33.8, 66.2 and 88.3%, respectively. On average the highest grain yield was found from genotype No 2 with 7.6 t/ha under irrigated condition and genotype No 9 with 6.13 t/ha under post anthesis drought stress condition.  Thereby the genotype No 9 on average with producing of 7.2 and 6.13 t/ha grain yield was found as a suitable genotype to terminal drought stress condition and its grain yield changed relatively few than other genotypes studied under drought stress condition. Grain yield was positively correlated with accumulation of dry matter in vegetative organs (stem+spike+leaves) and peduncle weight during grain filling period under drought stress condition by r =0.281 and r =0.323, respectively. But Grain yield was negatively correlated with accumulation of dry matter in vegetative organs (stem+spike+leaves) and peduncle weight during grain filling period under irrigated condition, with r = 0.187 and r = 0.515**, respectively.

 

مقدمه :

تاثیر محدودیت آب در گیاهان و واکنش آنها برای مقابله با تنش خشکی متفاوت است و حتی گیاهان در چه مرحله ای از رشد و نمو خود در معرض تنش خشکی و کم آبی قرار گرفته باشد از نظر تحمل به خشکی حائز اهمیت است بطوریکه مراحل مختلف رشد گیاه از تحمل های متفاوتی نسبت به تنش های محیطی از خودشان نشان می دهند لذا با استفاده از چنین پدیده هایی نسب به شناسائی ارقام و لاین های متحمل به تنش اقدام می نمایند و همچنین شناسایی ارقام و لاین های گندم که دارای عملکرد بالا در شرایط بدون تنش و عملکرد مطلوب در شرایط واجد تنش خشکی برای تولید پایدار محصول گندم از اهمیت بسزائی برخوردار است. 

پدیده رشد جمعیت در كشورهای در حال توسعه و تنوع مواد غذایی و مصرف بالای آن در كشورهای پیشرفته باعث شده است كه نیاز تقاضای جهانی به غذا به میزانی كه در تاریخ سابقه نداشته افزایش یابد (اخوان، (1385). گندم با نام علمی Triticum aestivum اولین غله و مهمترین گیاه زراعی دنیا است (ارزانی، 1383). دامنه وسیع و سازگاری زیاد این گیاه و همچنین مصارف متنوع این غله در تغذیه انسانها باعث گردیده كه به عنوان مهمترین غله جهان به ویژه در كشورهای در حال توسعه مطرح گردد و حدود 20% منابع غذایی مردم جهان را تشكیل دهد (سارانی و همكاران، 1385).

گندم نه تنها یك كالای مهم تجاری در دنیا می باشد بلكه به عنوان سلاح برتر در دنیاست كه روز به روز بر اهمیت استراتژیك آن افزوده می شود. نان گندم به عنوان اصلی ترین غذا از اهمیت ویژه ای در كشور برخوردار می باشد (اسدی و همكاران، 1385).          بعلاوه نیاز به وجود آن به عنوان یك حربه اقتصادی سیاسی كاملاً ملموس می باشد. طبق برآورد مركز بین المللی سیاست گذاری غذا، میزان تقاضای جهانی گندم تا سال2020 به میزان 40%  بیش از تقاضای فعلی افزایش خواهد یافت و این در حالی است كه منابع در دسترس برای تولید گندم با محدودیت هایی روبرو است. لذا پیش بینی می شود كه در سال مذكور حدود 100 میلیون تن كمبود عرضه گندم در بازار جهانی وجود داشته باشد (ظهری، 1385).

خشكی و كم آبی یكی از مهمترین عوامل محیطی محدود كننده تولید گندم در مناطق خشك و نیمه خشك می باشد (رضوی، 1385؛ (Showemimo and Olarewaju,2002; Ashraf and Harris,2005. سطح زیر كشت گندم كشور حدود 61/6 میلیون هكتار برآورد شده است كه 57/38 درصد آن آبی و 43/61 درصد بصورت دیم بوده است و همچنین میزان تولید گندم كشور حدود 57/14 میلیون تن برآورد شده است كه 93/66 درصد آن از كشت آبی و مابقی  (  07/33)درصد از كشت دیم بدست آمده است (بی نام، 1385). به طوری كه نزدیك به 70% آن در مناطق نیمه خشك و سرد كشور واقع شده است.

در این مناطق محدودیت آب آبیاری و كمبود رطوبت در مراحل مختلف رشد و نمو گیاه مهمترین محدودیت رشد و نمو گندم محسوب می شود (سنجری، 1384). افزایش عملکرد دانه گندم در این گونه مناطق از طریق به نژادی و تولید ارقام سازگار و مقاوم به خشکی چندان موفق نبوده است. زیرا صفات گیاهی و عوامل محیطی بسیاری در بیان پدیده های مقاومت به خشکی و افزایش محصول دخالت داشته و این صفات و عوامل اثرات  متقابل از خود نشان می دهند. فلذا شناسایی ارقام متحمل به تنش آبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدین منظور این طرح با اهداف زیر اجرا گردید:

1- شناسایی برخی شاخص های موثر فیزیولوژیک و مورفولوژیک برای انتخاب ارقام مقاوم یا متحمل به شرایط محدودیت آب  و ارتباط آن با عملکرد دانه

2- انتخاب ژنوتیپ های دارای عملکرد بالا و متحمل به خشکی و شرایط محدودیت آب با استفاده از اندازه گیری صفات فیزیولوژیک مرتبط با مقاومت به خشکی

3- توصیه صفات مؤثر در عملکرد دانه به  به نژاد گران گندم جهت استفاده در برنامه های اصلاحی

 4- ارزیابی تفاوت های بین ارقام و لاین های گندم در میزان انتقال مجدد مواد فتوسنتزی تحت شرایط تنش خشکی بعد از گرده افشانی

 

Key words: Wheat, Mobilization of dry matter, efficiency, wheat, drought stress, Assimilate

 

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

چكیده                                                                                                                 1

مقدمه                                                                                                                  3 

1- بررسی منابع                                                                                                      5

1-1- قدمت و گستره كشت و سازگاری گندم نان                                                             5

2-1- گیاه شناسی گندم                                                                                            6 

3-1- اكولوژی گندم                                                                                                 8

4-1- خاك مناسب برای رشد گندم                                                                              9 

5-1- مفهوم خاستگاه یا مركز تنوع                                                                               9 

6-1- عوامل موثر در تنوع صفات در گیاهان زراعی                                                           10

 1-6-1- جهش                                                                                                     10

 2-6-1 نوتركیبی                                                                                                   10

7-1- عوامل كاهنده تنوع ژنتیكی                                                                                10

8-1- اهمیت تنوع ژنتیكی در اصلاح نباتات                                                                    11

9-1- تنش های محیطی                                                                                           12

10-1- تنش خشكی                                                                                                12

11-1- مقاومت گیاه به خشكی                                                                                   14

12-1- مكانیزم های مقاومت به خشكی                                                                         14

13-1- معیارهای گزینش برای مقاومت به خشكی                                                            17

14-1- صفات مرتبط با تنش خشكی                                                                            18

 1-14-1- صفات فنولوژیك مرتبط با خشكی                                                                  18

2-14-1-  - صفات مورفولوژیك مرتبط با خشكی                                                             19

 3-17-1- صفات فیزیولوژیك مرتبط با مقاومت به خشكی                                                  23

15-1- شاخص های گزینش برای تشخیص ارقام مقاوم به خشكی                                         26

16-1- مروری براهم پژوهش های انجام شده در زمینه تنش خشكی وتاثیر آن در مراحل

 مختلف رشد و نمو                                                                                                  29

17-1- مروری بر اهم پژوهش های انجام شده در زمینه شاخص های مقاومت به

 تنش خشكی                                                                                                        39

2- مواد و روش ها                                                                                                   42

1-2- مشخصات محل اجرای آزمایش                                                                            42

2-2- مواد آزمایش                                                                                                  42

3-2- طرح آزمایشی و عملیات زراعی                                                                            45

4-2- صفات مورد ارزیابی                                                                                          46

5-2- تجزیه های آماری                                                                                            48

  6-2- واریانس ژنتیکی و فنوتیپی                                                                               49

7-2- وراثت پذیری عمومی و ضریب تغییرات ژنتیکی                                                        49

3- نتایج و بحث                                                                                                     50

1-3- تجزیه واریانس صفات                                                                                       50

1-1-3- تجزیه واریانس صفات در شرایط آبی                                                                 50

2-1-3- تجزیه واریانس صفات در شرایط دیم                                                                 50

2-3- تجزیه واریانس مركب صفات مورد مطالعه                                                               51

3-3- مقایسه میانگین صفات                                                                                      51

  1-3-3- مقایسه میانگین صفات درشرایط آّبی                                                               51

  2-3-3- مقایسه میانگین صفات درشرایط دیم                                                               53

  3-3-3- مقایسه میانگین مركب                                                                                 55

4-3- بررسی همبستگی بین صفات مورد ارزیابی در شرایط تنش و بدون تنش                          56

5-3- همبستگی بین شاخص های مقاومت به خشكی                                                        58

6-3- ارزیابی ژنوتیپ ها براساس شاخص های مقاومت به خشكی                                          59

7-3- وراثت پذیری عمومی بین ژنوتیپ های مورد ارزیابی                                                   61

8-3- تجزیه به مولفه های اصلی و استفاده از آنها در گزینش ژنوتیپ ها درشرایط آبی                 63

9-3- تجزیه به مولفه های اصلی و استفاده از آنها در گزینش ژنوتیپ ها درشرایط دیم                 66

10-3- تجزیه خوشه ای                                                                                            68

1-10-3- تجزیه خوشه ای بر اساس صفات مورد ارزیابی در شرایط بدون تنش                          68

 2-10-3- تجزیه خوشه ای بر اساس صفات مورد ارزیابی در شرایط دارای تنش                        69

  11-3- برآورد میزان تخریب كلروفیل                                                                           70

- نتیجه گیری                                                                                                        72

- پیشنهادات                                                                                                          74

منابع                                                                         75

                      

جداولها

جدول  1-3 :  تجزیه واریانس ساده صفات مورد مطالعه در شرایط آبی

جدول  2-3 : تجزیه واریانس ساده صفات مورد مطالعه در شرایط دیم                                     

 جدول  3-3 :  تجزیه واریانس مرکب ( میانگین مربعات ) صفات مورد ارزیابی در 64 رقم                                                  

جدول  4-3 :  مقایسه میانگین ساده ژنوتیپ ها برحسب صفات مورد مطالعه در شرایط آبی

جدول  5-3  :  مقایسه میانگین ساده ژنوتیپ ها برحسب صفات مورد مطالعه در شرایط دیم

جدول  6-3 :  مقایسه میانگین مرکب ژنوتیپ ها بر حسب صفات مورد مطالعه

جدول  7-3 : مقایسه میانگین صفات در شرایط دارای تنش و بدون تنش از نظر صفات مختلف

جدول  8 -3 : ضرائب همبستگی صفات مورد مطالعه در شرایط آبی

جدول  9-3 :  ضرائب همبستگی صفات مورد مطالعه در شرایط دیم

جدول 10-3 :  ضرائب همبستگی بین شاخص های مقاومت به خشكی در ژنوتیپ های مورد ارزیابی

جدول 11-3 :  میانگین عملكرد دانه در دو شرایط تنش و بدون تنش و شاخص های مقاومت به خشكی

جدول  12-3 :  مقادیر وراثت پذیری عمومی صفات مورد ارزیابی ژنوتیپ های گندم در شرایط آبی

جدول  13-3 :  مقادیر وراثت پذیری عمومی صفات مورد ارزیابی ژنوتیپ های گندم در شرایط دیم

جدول  14-3 : مقادیر ویژه، ریشه های راکد، درصدی از واریانس قابل توجیه و واریانس تراکمی مولفه های اصلی اوّل تا چهارم در شرایط آبی

جدول  15-3 : مقادیر ویژه، ریشه های راکد، درصدی از واریانس قابل توجیه و واریانس تراکمی مولفه های اصلی اوّل تا چهارم در شرایط دیم

جدول  16-3 :  بردارهای ویژه مولفه های چهارگانه برحسب ارزش نزولی متغیرها در شرایط آبی

جدول   17-3 : بردارهای ویژه مولفه های چهارگانه برحسب ارزش نزولی متغیرها در شرایط دیم

جدول   18- 3:  مقادیر ژنوتیپ های مورد بررسی بر اساس مولفه ها در شرایط آبی

جدول  19-3 : مقادیر ژنوتیپ های مورد بررسی بر اساس مولفه ها در شرایط دیم

جدول  20-3: تابع تشخیص کانونیک برای تعیین محل برش دندروگرام حاصل از تجزیه خوشه ای ژنوتیپ ها براساس صفات مورد مطالعه در شرایط بدون تنش

جدول  21-3: تابع تشخیص کانونیک برای تعیین محل برش دندروگرام حاصل از تجزیه خوشه ای ژنوتیپ ها براساس صفات مورد مطالعه در شرایط دارای تنش

جدول   22-3  :  میانگین خوشه ها و درصد انحراف آنها از میانگین کل بر اساس صفات مورد مطالعه در ژنوتیپ های گندم در شرایط بدون تنش

جدول  23-3 :   میانگین خوشه ها و درصد انحراف آنها از میانگین کل بر اساس صفات مورد مطالعه در ژنوتیپ های گندم در شرایط دارای تنش

جدول   24-3 : میزان ضریب تخریب کلروفیل در واحد برگ برحسب درصد

 

شکلها

شكل 1-3:  دندروگرام حاصل از تجزیه خوشه ای در شرایط بدون تنش

شكل 2-3:  دندروگرام حاصل از تجزیه خوشه ای در شرایط دارای تنش

شکل 3-3: نمودار سه بعدی شاخص تحمل (STI ) و عملكرد بالقوه (YP)  و عملكرد در شرایط تنش (YS)

شکل 4-3: نمودار اثر متقابل عملکرد ژنوتیپ ها در دو شرایط آبی و دیم

 

شکل5-3: نمودار شاخص تحمل به خشکی عملکرد ژنوتیپ های گندم

 

 

قیمت محصول : 90000 تومان

دانلود
برچسب

پایان نامه کارشناسی ارشد «MSc» گرایش اصلاح نباتات ارزیابی شاخص های تحمل به خشکی در ارقام ولاینهای جدید گندم های زمستانه دانلود مقاله دانلود تحقیق دانلود نرم افزار دانلود اندروید دانلود پایان نامه دانلود پایان نامه کارشناسی دانلود پایان نامه ارشد دانلود پروژه دانلود پروژه پایانی دانلود پروپوزال دانلود گزارش کار آموزی دانلود پاورپوینت






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
ارزیابی شاخص های تحمل به خشکی در ارقام ولاینهای جدید گندم های زمستانه,

تاريخ : 29 ارديبهشت 1397 | <-PostTime-> | نویسنده : مهندس كيوان | بازدید : <-PostHit->

ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مفاهیم ،ابعاد و شاخص های سلامت اجتماعی

ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مفاهیم ،ابعاد و شاخص های سلامت اجتماعی

فرمت فایل : docx

حجم : 106

صفحات : 59

گروه : مبانی و پیشینه نظری

توضیحات محصول :

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مفاهیم ،ابعادوشاخص های سلامت اجتماعی

 مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
 
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

سلامت اجتماعی

2-2-1- مفهوم سلامت اجتماعی فردی

2-2-2- ابعاد سلامت اجتماعی فردی

2-2-2-1- انسجام اجتماعی

2-2-2-2- پذیرش اجتماعی

2-2-2-3- مشارکت اجتماعی

2-2-2-4- انطباق اجتماعی

2-2-2-5- شکوفایی اجتماعی

2-2-3-4- مقیاس¬های برگزیده¬ی ساختار اجتماعی

2-2-3-5- شاخص آسایش و رفاه اجتماعی ورمونث 

2-2-3-6- شاخص کیفیت زندگی 

2-2-4- بررسی مطالعات مرتبط با سلامت اجتماعی در ایران

1. بر اساس شاخص کیفیت زندگی سال 2010؛

2. شاخص ترکیبی سلامت اجتماعی در ایران:

3. بر مبنای شاخص ترکیبی سلامت اجتماعی؛

4. بر اساس شاخص توسعه¬ی انسانی سال 2011؛

5. احتشامی اکبری(1383)؛

2-2-6- مدل پیشنهادی سنجش سلامت اجتماعی در ایران (مدل نظری)

پیشینه پژوهش

منابع فارسی

REFERENCES

 

مبانی نظری سلامت اجتماعی

برای مفهوم «سلامت اجتماعی[1]» می­توان دو سطح در نظر گرفت. یکی «سطح کلان» که دربر دارنده­ی شاخص­های سلامت جامعه است و در این معنا سلامت اجتماعی را می توان معادل «جامعه ی سالم» در نظر گرفت که در آن شاخص­هایی چون میزان فقر، آموزش، جرم، آلودگی های زیست محیطی، آزادی­های مدنی و غیره را می توان برای کل جامعه در نظر گرفت و سطح دیگر، «سطح خرد» است که به بررسی سلامت اجتماعی فردی با شاخص­هایی چون میزان ارتباطات و تعاملات فردی، مهارت های اجتماعی، سازگاری، انطباق با محیط و غیره می پردازد. سطح اول به سلامت اجتماعی جامعه و دومی به سلامت اجتماعی افراد نظر دارد.

 

2-2-1- مفهوم سلامت اجتماعی فردی

مفهوم سلامت اجتماعی، مفهومی است که در کنار ابعاد جسمی و روانی سلامت، مورد توجه قرار گرفته است. بلوک و برسلو[2] (1971) برای اولین بار در پژوهشی به مفهوم سلامت اجتماعی می پردازند. آن ها سلامت اجتماعی را با «درجه ی عملکرد اعضای جامعه» مترادف کرده و شاخص سلامت اجتماعی را ساختند. آن ها تلاش کردند تا با طرح پرسش های گوناگون در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی سلامتی فردی، به میزان فعالیت و عملکرد فرد در جامعه برسند.

این مفهوم را چند سال بعد دونالد[3] و همکارانش در سال 1978 مطرح کردند و استدلال آن ها این بود که سلامت، امری فراتر از گزارش علایم بیماری، میزان بیماری ها و قابلیت های کارکردی فرد است. آن ها معتقد بودند که رفاه و آسایش فردی امری متمایز از سلامت جسمی و روانی است. بر اساس برداشت آن­ها سلامت اجتماعی در حقیقت هم بخشی از ارکان وضع سلامت محسوب   می شود و هم می­تواند تابعی از آن باشد (به نقل از امینی رارانی، 1389).

طبق نظر کییز[4]، حلقه­ی مفقوده در تاریخچه­ی مطالعات مربوط به سلامت، پاسخ به این سؤال است: آیا ممکن است افراد، کیفیت زندگی و عملکرد شخصی خود را بدون توجه به معیارهای اجتماعی، ارزیابی کنند؟ کییز در پاسخ به این سؤال، مفهوم سلامت اجتماعی را به عنوان یکی از ابعاد سلامت مطرح می­کند. طبق تعریف وی سلامت اجتماعی عبارت است از: ارزیابی و شناخت فرد از چگونگی عملکردش در اجتماع و کیفیت روابطش با افراد دیگر، نزدیکان و گروه­های اجتماعی که عضو آن­هاست (کییز، 2004).

لارسن[5] (1996) سلامت اجتماعی را به عنوان ارزیابی فرد از کیفیت روابطش با خانواده، دیگران و گروه­های اجتماعی تعریف می­کند و معتقد است که مقیاس سلامت اجتماعی، بخشی از سلامت فرد را می سنجد که نشانگر رضایت یا نارضایتی فرد از زندگی و محیط اجتماعی است و در واقع شامل پاسخ های درونی فرد (احساس، تفکر و رفتار) می­شود.

به طور ضمنی، مفهوم سلامت اجتماعی کمتر شبیه به ابعاد جسمی و روانی سلامت است؛ اما در کنار سلامت جسمی و روانی، این نوع از سلامت نیز یکی از سه رکن اساسی اکثر تعریف های سلامتی است. تا حدودی این بدین دلیل است که سلامت اجتماعی هم به ویژگی های جامعه بر می گردد و هم به خصوصیات افراد. جامعه زمانی سالم است که فرصت و دسترسی برابر برای همه به خدمات و کالاهای اساسی وجود داشته باشد تا افراد جامعه به عنوان یک شهروند، عملکرد کاملی داشته باشند. نشانگرهای سلامت جامعه، ممکن است شامل عمل به قانون، برابری در ثروت، مشارکت در تصمیم گیری و سطح سرمایه ی اجتماعی باشد. سلامت اجتماعی افراد به سطح رفاه و آسایش در رابطه با چگونگی بودن در کنار دیگران، چگونگی واکنش افراد دیگر با فرد و چگونگی تعامل فرد با نهادهای اجتماعی و آداب و رسوم اجتماعی اشاره دارد.

مطالعه­ی مربوط به سلامت با استفاده از مدل­های زیستی، بیشتر بر وجه خصوصی از سلامت تأکید دارند؛ ولی افراد در درون ساختارهای اجتماعی و ارتباطات، قرار دارند و با چالش ها و تکالیف اجتماعی بی شماری رو به رو هستند. کییز (2004) معتقد است بهداشت روانی، کیفیت زندگی و عملکرد شخصی فرد را نمی­توان بدون توجه به معیارهای اجتماعی، ارزیابی کرد و عملکرد خوب در زندگی چیزی بیش از سلامت روانی، هیجانی و شامل تکالیف و چالش­های اجتماعی است.

سلامت هیجانی بیانگر رضایت و عاطفه­ی مثبت فرد در ارتباط با زندگی به معنای کلی (نه فقط زندگی اجتماعی) است. ابعاد سلامت روانی یک بازتاب درونی از سازگاری فرد و دیدگاهش نسبت به زندگی را بیان می­کند. تنها یکی از 6 بعد سلامت روان (روابط مثبت با دیگران)، بیانگر توانایی برقراری و حفظ روابط صمیمی و اطمینان بخش بین فردی است؛ لذا در حالی که سلامت روانی و هیجانی بیانگر بعد خصوصی و شخصی ارزیابی های عملکرد فرد است، سلامت اجتماعی بیشتر به ابعاد اجتماعی و عمومی که افراد توسط آن عملکردشان را در زندگی ارزیابی می کنند، توجه دارد. ابعاد سلامت اجتماعی در مقایسه با بهداشت روانی و هیجانی، ممکن است کمتر بیانگر بهداشت روانی فرد باشند؛ اما تعریف کلی سازمان بهداشت آمریکا از بهداشت روانی، شامل ابعاد خاصی از قبیل فعالیت های پربار، روابط بالنده و توان انطباق با تغییرات می شود که همگی بیانگر ارتباط کامل فرد با اجتماع و زندگی اطرافش است (کییز، 2004).

از نظر تجربی، مفهوم سلامت اجتماعی ریشه در ادبیات جامعه شناسی ناهنجاری و بیگانگی اجتماعی دارد، اما مطابق مدل سلامت، نبود ناهنجاری و بیگانگی اجتماعی، دلیلی کافی برای وجود سلامت اجتماعی جامعه نیست. کییز (1998) در یک تحلیل عاملی گسترده یک مدل 5 بعدی قابل سنجش از سلامت اجتماعی ارائه داد. طبق این ابعاد، فرد سالم از نظر اجتماعی زمانی عملکرد خوبی دارد که اجتماع را به صورت یک مجموعه ی معنادار، قابل فهم و دارای نیروهای بالقوه برای رشد و شکوفایی بداند. احساس کند که متعلق به گروه های اجتماعی است و خود را در اجتماع و پیشرفت آن شریک بداند. محتوای مقیاس سلامت اجتماعی، طیف مثبتی از ارزیابی تجارب فرد در جامعه است. این مقیاس جدید با مقیاس های سلامت اجتماعی بین فردی (مثل پرخاشگری و حمایت اجتماعی) و سطح اجتماعی (مثل فقر و جایگاه اجتماعی) تفاوت دارد.

 

 

 

جدول 2-1: ساختارهای سلامت اجتماعی با توجه به سطوح تحلیل و پیوستار اندازه گیری

 

سطوح تحلیل

پیوستار

فردی

بین فردی

        اجتماعی

منفی

بیگانگی و ناهنجاری اجتماعی

پرخاشگری و ناآشنایی با قوانین مدنی

فقر، خودکشی و جرم

مثبت

ابعاد سلامت اجتماعی

مبادله ی انواع اعتماد و حمایت اجتماعی

سرمایه ی اجتماعی و کارآمدی

(کییز و شاپیرو[6]، 2004)

 

حالت سلامتی در سطح جامعه را به وسیله ی نشانگرهایی مانند میزان مرگ، میزان میرایی شیرخواران و امید به زندگی می توان سنجید. مطلوب آن است که هر بخش اطلاعات به تنهایی و یا به صورت مرکب، قابل استفاده باشد و ترکیب آن ها امکان تهیه ی نمای کامل تر وضع سلامت افراد و جوامع را فراهم می آورد (پارک و پارک،1380).

 

2-2-2- ابعاد سلامت اجتماعی فردی

2-2-2-1- انسجام اجتماعی

انسجام اجتماعی، ارزیابی فرد از کیفیت روابطش در جامعه و گروه­های اجتماعی است. فرد سالم، احساس می­کند که بخشی از اجتماع است و خود را با دیگرانی که واقعیت اجتماعی را        می­سازند، سهیم می­داند. از دیدگاه دورکیم (به نقل از کییز، 1998) سلامت و یگانگی اجتماعی، روابط افراد را با یکدیگر از طریق هنجارها منعکس می کند. مفهوم انسجام اجتماعی در برابر بیگانگی و انزوای اجتماعی قرار می گیرد؛ بیگانگی اجتماعی یعنی شکاف بین فرد و اجتماع. بیگانگی یعنی مردود شمردن اجتماع و باور به اینکه اجتماع، ارزش های شخصی و شیوه های زندگی فرد را منعکس نمی کند. انزوای اجتماعی یعنی شکستن روابط حمایتگر شخصی؛ بنابراین فردی که از انسجام اجتماعی برخوردار است، نسبت به اجتماع خود احساس نزدیکی می کند و گروه اجتماعی خود را منبعی از آرامش و اعتماد می داند.

 

2-2-2-2- پذیرش اجتماعی

افرادی که این بعد از سلامت را دارند، اجتماع را به صورت مجموعه ای از افراد مختلف، درک می کنند و به دیگران به عنوان افراد با ظرفیت و مهربان، اعتماد و اطمینان دارند. معتقدند که مردم می توانند ساعی و مؤثر باشند. این افراد، دیدگاه مطلوبی نسبت به ماهیت انسان دارند و با دیگران احساس راحتی می کنند. پذیرش اجتماعی مصداق اجتماعی «پذیرش خود» (یکی از ابعاد سلامت روان) است. در پذیرش خود فرد نگرش مثبت و احساس خوبی در مورد خود و زندگی گذشته اش دارد و با وجود ضعف ها و ناتوانایی هایی که دارد، همه ی جنبه های خود را می پذیرد. در پذیرش اجتماعی، فرد اجتماع و مردم آن را با همه­ی نقص ها و جنبه های مثبت و منفی باور دارد و می پذیرد.

 

2-2-2-3- مشارکت اجتماعی

مشارکت اجتماعی، باوری است که طبق آن، فرد خود را عضو مهمی از اجتماع می داند و تصور می­کند چیزهای ارزشمندی برای عرضه به جامعه دارد. مشارکت اجتماعی مشابه با بعد هدف در زندگی (داشتن باورهایی که به زندگی هدف می دهند)، در مقیاس سلامت روان است. مشارکت اجتماعی همچنین نزدیک به مفاهیم مسئولیت پذیری و خودکارآمدی است. خودکارآمدی یعنی اینکه فرد می­تواند رفتارهای معینی را انجام داده و مقاصد خاصی را به اتمام برساند. مسئولیت اجتماعی یعنی ایجاد تعهدات شخصی در ارتباط با اجتماع. بنابراین از مجموع این دو مفهوم، مشارکت اجتماعی پدید می­آید. مشارکت اجتماعی یعنی چه میزان فرد احساس می کند که آنچه انجام        می­دهد، در نظر اجتماع ارزشمند و در رفاه عمومی مؤثر است؟

 

 

2-2-2-4- انطباق اجتماعی

انطباق اجتماعی درک کیفیت، سازماندهی و عملکرد دنیای اجتماعی فرد است. فرد سالم از نظر اجتماعی سعی دارد تا در مورد دنیای اطراف خود بیشتر بداند. روزانه وقایع بی شماری اتفاق   می­افتد که می توانند مثبت یا منفی، غیر منتظره یا قابل پیشگویی، شخصی یا عمومی باشند. این وقایع چالش­های پیش روی افرادی است که سعی بر درک دنیای پیچیده و شلوغ اطرافشان دارند. افراد سالم، علاقمند به طرح های اجتماعی بوده و احساس می کنند قادر به فهم وقایع اطرافشان هستند. خود را با تصور اینکه در حال زندگی در یک دنیای متکامل و عالی هستند، فریب نمی دهند و خواسته­ها و آرزوهایشان را برای فهم و درک زندگی ارتقاء می­بخشند.

 


1. Social Health.

2. Belloc & Breslow.

3. Donald.

1. Keyes, C.

2. Larson, J. S.

1. Shapiro, A.

قیمت محصول : 19000 تومان

دانلود
برچسب

سلامت اجتماعی ادبیات نظری سلامت اجتماعی پیشینه تحقیق






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مفاهیم ،ابعاد و شاخص های سلامت اجتماعی,

تاريخ : 29 ارديبهشت 1397 | <-PostTime-> | نویسنده : مهندس كيوان | بازدید : <-PostHit->

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی

فرمت فایل : docx

حجم : 38

صفحات : 25

گروه : مبانی و پیشینه نظری

توضیحات محصول :

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی

در 25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

خود متمایز سازی

معمولا مشکلات بین والدین و نوجوانان،متعلق به خانواده هایی هستند که والدین فاقد مهارت های ارتباطی با نوجوان هستند.بنابراین،تنش و تضاد و رفتارهای پرخاشگرانهدر این خانواده ها رواج یافته وتوسط نوجوانان نیز آموخته می شود. همین مسئله منجر به بروز تعارض بیشتر در خانواده می گردد(مرادی،1384).

تفکیک اعضای خانواده مستقیما به توانایی آنها در روبرو شدن با یکدیگر ، تعامل بر قرار کردن بدون واکنش عاطفی و توانایی آنها در بودن فیزیکی با هم بدون اضطراب و تضاد مربوط می شود(پلگ ،2005). سیستمی که بوسیله روابط باز یعنی ارتباطات منطقی و تماس عاطفی اعضا با یکدیگر مشخصمی شود بر خلاف سیستمی است که با گسلش مشخص شده است. یکی از عواملی که می تواند بر زندگی افراد یک خانواده در عرضه‌های گوناگون تاثیر گذار باشد میزان خود متمایزسازی آنان است. بوئن معتقد است که روابط باز موجب تمایز یافتگی نمی شود بلکه موجب کاهش اضطرابمی شود. زمانی که اضطراب پیوسته در سطح پایین بماند اعضا خانواده می توانند در صدد افزایش تمایز یافتگی برآیند(تایتلمن[1] ،2003).

خودمتمایزسازی میزان توانایی فرد برای تمیز فرایند عملی از فرایند احساسی (عاطفی) است که وی تجربه می‌کند (بوئن، 1978).  هام ارتباطات خانوادگی را به عنوان محصول تمایزیافتگی اعضا خانواده می‌دید و این که ارتباطات خانوادگی بهبود نمی‌یابد مگر اینکه سطح تمایزیافتگی اعضا افزایش یابد. سطح تمایزیافتگی کودک بیشتر تحت تأثیر مادر است. (مهمترین فرد از لحاظ عاطفی به کودک) هر چقدر که فعالیت‌های مادر مشوق جدایی عاطفی کودک باشد، کودک به سطوح بالاتری از تمایزیافتگی خواهد رسید و هر چقدر باعث کاهش جدایی عاطفی شود، به عدم تفکیک کودک منجر خواهد شد (هام، 2005).

 


[1]-Titelman

...

اشکال تمایز یافتگی :

بوئن (1978) تمایز یافتگی را به دو شکل تعریف می‌کند که در آن فرد قادر است بین عملکرد هیجانی و عقلانی از یک سو و روابط صمیمانه و خودمختاری از سوی دیگر تعادل ایجاد کند. این مفهوم را می‌توان به عنوان یک فرایند یا ویژگی شخصیتی بیان کرد (جنکینز، بابلوتز، استوارتز، جانسون، 2005). می توان این فرایند را به وسیله آزمایش کردن توانایی یک شخص در جدا شدن از خانواده اصلی به شکل سالم و بدون طرد شدن یا گسلش عاطفی از طرف خانواده مشاهده کرد. این بدین معنی است که فردی که قادر به جدا شدن با سطح بالایی از تمایز یافتگی باشد ، می تواند از وابستگی عاطفی مخرب در روابط معنی دار و پایدار دوری کند( اصلانی ،1383).

بوئن (1978) بیان کرد که سیستم خانواده در زمانهای استرس یکی از سه نشانه های زیر را نشان خواهدداد : تعارض زناشویی ، ناکارآمدی در بین زن و شوهر ، فرافکنی به فرزند یا دیگران.بوئن توضیح می دهد ، با توجه به نوع خانواده ممکن است یکی از سه راه بالا نسبت به دیگر راه ها، آشفتگی موجود در خانواده را در خود جذب کند یا ترکیبی از این سه روش مورد استفاده قرار می گیرد.

بوئن خانواده های با سطح بالای تمایز یافتگی پایین تر را به عنوان خانواده کمتر بالغ از لحاظ هیجانی همراه با ظرفیت محدود برای نزدیکی و صمیمیت توصیف می کند. او پیشنهاد می کند که چنین زوجینی به منظور داشتن ثبات در ازدواج ، رشد و خود رهبری را فدا می کنند. از طرف دیگر زوجین با سطوح بالاتری از تمایز یافتگی از انعطاف پذیری نقشی ، تماس صمیمی و واکنش هیجانی بهتری برخوردارند به علاوه چنین افرادی می توانند با تفاوت در عقاید یا احساسات  تهدید زای دیگران بیشتر کنار بیایند و در موقعیت های تنش زا بهتر عمل کنند.

تمایز یافتگی بر 2 سطح اشاره می کند که فرد می بایست آنها را کسب کند :

1-  سطح پایه

2-  سطح عملکردی[1]

سطح پایه و عملکردی : بر سطح کلی تمایز یافتگی یا تفکیک خود دلالت دارد. اما سطح عملکردی ، سطح تمایز یافته ای را نشان می دهد که فرد در این جا و اکنون عمل می کند و ممکن است بر حسب شرایط متفاوت باشد. موقعیت یا روابط خاصی ممکن است موجب عملکرد فرد با سطوح پایین تری از تمایز یافتگی شود که در مقایسه با سطح پایه تمایز یافتگی وی متفاوت است. برای مثال شنیدن اخباری چون بازگشت افراد به نقش های قبلی در خانواده رایج است و یا اینکه افراد در هنگام تعطیلات ، خانوادهایشان را ملاقات می کنند ، پیش بینی درگیری ها امکان پذیر است. آنها در پاسخ به دوره ها و شرایط خاص ، نوسان های خلقی بروز می دهند(کنستانتین ، گیوشا[2] ،2003). سطح کارکردی به علت تاثیرات بیرونی از زمانی به زمانی دیگر تغییر پیدا می کند. اما سطح پایه پایدار است و به وسیله شرایط بیرونی تغییر نمی کند. همچنین تغییرات در سطح پایه می تواند اتفاق بیفتد به شرط اینکه تغییرات در سطح کارکردی در دوره زمانی طولانی اتفاق بیفتد و پایدار بماند(گریفین و آپوستال[3] ،1993). فرد سالم نیاز دارد تا از سیستم اصلی اش متمایز شود. سطح پایه تمایز یافتگی فرد ، در شرایط استرس زا مشاهده می شود ، اما سطح عملکردی فرد در شرایط معمولی بروز می کند(بارتلت[4] ،2007).


[1]-Basic and Functional

[2]-Constantin , M ,Gushe

[3]-Griffin , Apostal

[4]-Bartlett

...

قیمت محصول : 13200 تومان

دانلود
برچسب

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی فصل دوم پایان نامه






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی,

تاريخ : 29 ارديبهشت 1397 | <-PostTime-> | نویسنده : مهندس كيوان | بازدید : <-PostHit->

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی

فرمت فایل : docx

حجم : 38

صفحات : 25

گروه : مبانی و پیشینه نظری

توضیحات محصول :

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی

در 25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

خود متمایز سازی

معمولا مشکلات بین والدین و نوجوانان،متعلق به خانواده هایی هستند که والدین فاقد مهارت های ارتباطی با نوجوان هستند.بنابراین،تنش و تضاد و رفتارهای پرخاشگرانهدر این خانواده ها رواج یافته وتوسط نوجوانان نیز آموخته می شود. همین مسئله منجر به بروز تعارض بیشتر در خانواده می گردد(مرادی،1384).

تفکیک اعضای خانواده مستقیما به توانایی آنها در روبرو شدن با یکدیگر ، تعامل بر قرار کردن بدون واکنش عاطفی و توانایی آنها در بودن فیزیکی با هم بدون اضطراب و تضاد مربوط می شود(پلگ ،2005). سیستمی که بوسیله روابط باز یعنی ارتباطات منطقی و تماس عاطفی اعضا با یکدیگر مشخصمی شود بر خلاف سیستمی است که با گسلش مشخص شده است. یکی از عواملی که می تواند بر زندگی افراد یک خانواده در عرضه‌های گوناگون تاثیر گذار باشد میزان خود متمایزسازی آنان است. بوئن معتقد است که روابط باز موجب تمایز یافتگی نمی شود بلکه موجب کاهش اضطرابمی شود. زمانی که اضطراب پیوسته در سطح پایین بماند اعضا خانواده می توانند در صدد افزایش تمایز یافتگی برآیند(تایتلمن[1] ،2003).

خودمتمایزسازی میزان توانایی فرد برای تمیز فرایند عملی از فرایند احساسی (عاطفی) است که وی تجربه می‌کند (بوئن، 1978).  هام ارتباطات خانوادگی را به عنوان محصول تمایزیافتگی اعضا خانواده می‌دید و این که ارتباطات خانوادگی بهبود نمی‌یابد مگر اینکه سطح تمایزیافتگی اعضا افزایش یابد. سطح تمایزیافتگی کودک بیشتر تحت تأثیر مادر است. (مهمترین فرد از لحاظ عاطفی به کودک) هر چقدر که فعالیت‌های مادر مشوق جدایی عاطفی کودک باشد، کودک به سطوح بالاتری از تمایزیافتگی خواهد رسید و هر چقدر باعث کاهش جدایی عاطفی شود، به عدم تفکیک کودک منجر خواهد شد (هام، 2005).

 


[1]-Titelman

...

اشکال تمایز یافتگی :

بوئن (1978) تمایز یافتگی را به دو شکل تعریف می‌کند که در آن فرد قادر است بین عملکرد هیجانی و عقلانی از یک سو و روابط صمیمانه و خودمختاری از سوی دیگر تعادل ایجاد کند. این مفهوم را می‌توان به عنوان یک فرایند یا ویژگی شخصیتی بیان کرد (جنکینز، بابلوتز، استوارتز، جانسون، 2005). می توان این فرایند را به وسیله آزمایش کردن توانایی یک شخص در جدا شدن از خانواده اصلی به شکل سالم و بدون طرد شدن یا گسلش عاطفی از طرف خانواده مشاهده کرد. این بدین معنی است که فردی که قادر به جدا شدن با سطح بالایی از تمایز یافتگی باشد ، می تواند از وابستگی عاطفی مخرب در روابط معنی دار و پایدار دوری کند( اصلانی ،1383).

بوئن (1978) بیان کرد که سیستم خانواده در زمانهای استرس یکی از سه نشانه های زیر را نشان خواهدداد : تعارض زناشویی ، ناکارآمدی در بین زن و شوهر ، فرافکنی به فرزند یا دیگران.بوئن توضیح می دهد ، با توجه به نوع خانواده ممکن است یکی از سه راه بالا نسبت به دیگر راه ها، آشفتگی موجود در خانواده را در خود جذب کند یا ترکیبی از این سه روش مورد استفاده قرار می گیرد.

بوئن خانواده های با سطح بالای تمایز یافتگی پایین تر را به عنوان خانواده کمتر بالغ از لحاظ هیجانی همراه با ظرفیت محدود برای نزدیکی و صمیمیت توصیف می کند. او پیشنهاد می کند که چنین زوجینی به منظور داشتن ثبات در ازدواج ، رشد و خود رهبری را فدا می کنند. از طرف دیگر زوجین با سطوح بالاتری از تمایز یافتگی از انعطاف پذیری نقشی ، تماس صمیمی و واکنش هیجانی بهتری برخوردارند به علاوه چنین افرادی می توانند با تفاوت در عقاید یا احساسات  تهدید زای دیگران بیشتر کنار بیایند و در موقعیت های تنش زا بهتر عمل کنند.

تمایز یافتگی بر 2 سطح اشاره می کند که فرد می بایست آنها را کسب کند :

1-  سطح پایه

2-  سطح عملکردی[1]

سطح پایه و عملکردی : بر سطح کلی تمایز یافتگی یا تفکیک خود دلالت دارد. اما سطح عملکردی ، سطح تمایز یافته ای را نشان می دهد که فرد در این جا و اکنون عمل می کند و ممکن است بر حسب شرایط متفاوت باشد. موقعیت یا روابط خاصی ممکن است موجب عملکرد فرد با سطوح پایین تری از تمایز یافتگی شود که در مقایسه با سطح پایه تمایز یافتگی وی متفاوت است. برای مثال شنیدن اخباری چون بازگشت افراد به نقش های قبلی در خانواده رایج است و یا اینکه افراد در هنگام تعطیلات ، خانوادهایشان را ملاقات می کنند ، پیش بینی درگیری ها امکان پذیر است. آنها در پاسخ به دوره ها و شرایط خاص ، نوسان های خلقی بروز می دهند(کنستانتین ، گیوشا[2] ،2003). سطح کارکردی به علت تاثیرات بیرونی از زمانی به زمانی دیگر تغییر پیدا می کند. اما سطح پایه پایدار است و به وسیله شرایط بیرونی تغییر نمی کند. همچنین تغییرات در سطح پایه می تواند اتفاق بیفتد به شرط اینکه تغییرات در سطح کارکردی در دوره زمانی طولانی اتفاق بیفتد و پایدار بماند(گریفین و آپوستال[3] ،1993). فرد سالم نیاز دارد تا از سیستم اصلی اش متمایز شود. سطح پایه تمایز یافتگی فرد ، در شرایط استرس زا مشاهده می شود ، اما سطح عملکردی فرد در شرایط معمولی بروز می کند(بارتلت[4] ،2007).


[1]-Basic and Functional

[2]-Constantin , M ,Gushe

[3]-Griffin , Apostal

[4]-Bartlett

...

قیمت محصول : 13200 تومان

دانلود
برچسب

مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی فصل دوم پایان نامه






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی,

تاريخ : 22 ارديبهشت 1397 | <-PostTime-> | نویسنده : مهندس كيوان | بازدید : <-PostHit->
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب ریاضی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب ریاضی


مشخصات فایل
تعداد صفحات14
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیعلوم انسانی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب ریاضی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

درس ریاضی از جمله دروسی است که عملکرد مناسب در آن همواره برای دانش آموزان و والدین آن ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست.اهمیت این رشته و مسائل مربوط به یادگیری آن منجر به شکل گیری تحقیقات عمده ای شده است که از آن جمله تحقیقات مربوط به نقش اضطراب ریاضی در یادگیری ریاضیات است.

اضطراب ریاضی برای اولین بار در سال 1975توسط درگر و آیکن به عنوان یک اصطلاح جدید برای توصیف دشواری نگرش دانش آموزان در رابطه با ریاضیات معرفی شد.پری اضطراب ریاضی را عدم توانایی شخص برای کنار آمدن با موقعیت های کمی،شامل موقعیت هایی که با اعدادو ارقام سر و کار دارند و در شرایط کلی با ریاضیات تعریف کرده است.( به نقل از سید سعید ترابی و همکاران، 1392)

اضطراب به طور کلی و اضطراب ریاضی به طور ویژه می تواند میزان حواس پرتی و هجوم افکار نامربوط را به ذهن افزایش دهد و با ایجاد اختلال در ساختارهای ذهنی و فرایندهای پردازش اطلاعات،موجب تحریف ادراکات افراد از پدیده ها و مقوله های ریاضی شود.ترس از ریاضیات به ایجاد موانعی هیجانی و ذهنی می انجامد که پیشرفت در ریاضیات را در آینده بسیار دشوار می سازد.بر این مبنا دانش آموز یک نگرش تقدیر گرایانه را برگزیده و انتظار دارد امروز در موقعیت ریاضی بد عمل کند.این شرایط به یک چرخه ی معیوب و پیشگویی کام بخش تبدیل می شود.به این صورت عملکرد در درس ریاضی تحت تأثیر اضطراب ریاضی قرارمی گیرد.کاهش در اضطراب با بهبود پیشرفت در درسی در درس ریاضیات همراه است.و زمانی کهمسائل پیش رو پیچیده تر می شوند،این اضطراب بیشتر شده و عملکرد ضعیف تر در ریاضی محتمل تر می گردد( همان منبع).

توبیاز و ویسبورد (1992)اضطراب ریاضی را به عنوان ترس ، درماندگی ،وقفه و به هم ریختگی ذهنی که در بین بعضی افراد به هنگام حل مسائل ریاضی اتفاق می افتد ،تعریف کرده اند.

هندل و داویس (1924)اضطراب ریاضی را به عنوان یک واکنش عاطفی که شامل اجتناب از ریاضی ، شکستهای متناوب در یادگیری مهارتهای ریاضی و همچنین ارزشیابی منفی مربوط به مدرسه توصیف می کنند.

ریچاردسون وسوین(1972)اضطراب ریاضی را به عنوان احساس تنش و اضطرابی که مزاحم دستکاری اعداد و حل مسائل ریاضی در موقعیتهای گوناگون زندگی روزمره و موقعیت های تحصیلی می باشد، توصیف کرده اند.

اضطراب ریاضی ممکن است همچنین با استفاده از یک رویکرد سه سیستمی که شامل ابعاد فیزیولوژیکی ،خودسنجی و رفتار آشکار است ،تحلیل شود(لانگ،1986، به نقل از رابلایز،1998).به عنوان مثال اضطراب ریاضی ممکن است به وسیله ی افزایش ضربان قلب و تاثیر بر سایر اندام ها نشان داده شود.

 


s


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود




ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب ریاضی,

مدل های ریاضی در مدیریت زنجیره تامین کالای بشردوستانه : بررسی سیستماتیک مقالات (ترجمه فارسی)

تعداد صفحات انگلیسی 32 صفحه (8128 کلمه) تعداد صفحات ترجمه فارسی 34 صفحه ترجمه انگلیسی به فارسی، دانشگاه، پژوهش مقاله انگلیسی پی دی اف به همراه مقاله فارسی در قالب آفیس قابل ویرایش به همراه ترجمه شکل و جدول هر 250 کلمه 1 صفحه میباشد حداکثر قیمت برای هر صفحه 1000 تومان


مشخصات فایل
تعداد صفحات34
حجم2 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیعلوم پایه

توضیحات کامل

مدل های ریاضی در مدیریت زنجیره تامین کالای بشردوستانه : بررسی سیستماتیک مقالات (ترجمه فارسی)

 

نمونه ترجمه

در دهه گذشته زنجیره تامین بشردوستانه (HSC) با توجه به افزایش تکرار بلایا، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. عدم قطعیت در زمان، مکان و شدت فاجعه در مرحله پیش از وقوع حادثه و شرایط بد زیرساختهای موجود در مرحله پس از وقوع حادثه عملیات HSC را دچار مشکل کرده است. به منظور غلبه بر مشکلات در طول این مرحله، ما نیاز به این مساله داریم که عملیات HSC به صورت شیوه ای کارآمد برای به حداقل رساندن تلفات انسانی و اقتصادی طراحی شود. در زمانهای اخیر، چندین تکنیک بهینه سازی ریاضی و الگوریتم برای افزایش بهره وری عملیات HSC توسعه داده شده است. این تکنیکها و الگوریتم های برای زمینه HSC نیاز به بررسی مقالات سیستماتیک دارد. .....................................
یک روش سیستماتیک بررسی مقالات برای این مقاله با توجه به روش شفاف آن، استفاده میشود. دو هدف برای این مطالعه وجود دارد ..............................

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود




ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مدل های ریاضی در مدیریت زنجیره تامین کالای بشردوستانه : بررسی سیستماتیک مقالات (ترجمه فارسی),

تاريخ : 22 ارديبهشت 1397 | <-PostTime-> | نویسنده : مهندس كيوان | بازدید : <-PostHit->
پاورپوینت آموزش ریاضی 2

پاورپوینت آموزش ریاضی 2


مشخصات فایل
تعداد صفحات256
حجم1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیppt
دسته بندیریاضی

توضیحات کامل

پاورپوینت آموزش ریاضی 2

 

محتوای آموزش ریاضیات بایستی با هدف رشد هر چه بیشتر قدرت استنتاج و یادگیری ، شناخت ساختارهای ریاضی و مبتنی بر تقویت قوای فراگیری شهودی دانش آموزان تدوین گردد.
بدین ترتیب هدفهای آموزشی ریاضیات در دبیرستان مبتنی بر چهار دسته ذیل می باشد :

      نقش ریاضیات در شناخت طبیعت و جهان .1
     نقش ریاضیات در تربیت فکر .2
  نقش ریاضیات در تامین آینده فرد و جامعه  .3
  نقش ریاضیات در تربیت فرهنگی  .4


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود




ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پاورپوینت آموزش ریاضی 2,

تاريخ : 22 ارديبهشت 1397 | <-PostTime-> | نویسنده : مهندس كيوان | بازدید : <-PostHit->
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اهمیت آموزش ریاضیات

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اهمیت آموزش ریاضیات


مشخصات فایل
تعداد صفحات36
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیعلوم انسانی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اهمیت آموزش ریاضیات

توضیحات: فصل دوم (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

آموزش ریاضی یعنی هر چیزی كه مربوط به آموزش و یادگیری ریاضیات می‌شود. سابقه آموزش ریاضی به عنوان یك رشته دانشگاهی به كمتر از یك قرن می‌رسد زمان شروع این رشته از هنگامی بود كه آموزش معلمان به دانشگاه‌ها برده شد.

در چنین شرایطی نظام تعلیم و تربیت می‌تواند مدعی و منادی احیاء دانش ریاضی به عنوان زیرساخت و مفروضه اصلی در تمامی دروس علوم پایه‌های تحصیلی باشد. در دنیای امروز علم ریاضی به منزله خون در پیكره عظیم سایر علوم می‌باشد. آموزش ریاضیات نه تنها یك علم است بلكه الگویی است برای آموزش صحیح سایر علوم. ذهن‌های خلّاق، مبتكر و جسور به منظور پاسخگویی به سؤالات پیرامون خود بی‌شك منتج از یك نظام یافتگی است كه ماهواً دانش ریاضی این توانایی را خواهد داشت تا آن را احیا كند. فتح كرات آسمانی، پرتاب سفینه‌ها، ساخت زیر دریایی‌های هسته‌ای و ورود به دنیای فرا پیچیده با برخورداری از د‌ه‌ها، صدها و هزارها تكنولوژی مدرن كه هر كدام پاسخگوی بخشی از معضلات جامعه بشری در این هزاره شگرف می‌باشد. از این رو می‌توان گفت آموزش صحیح ریاضی یعنی آموزش صحیح همه علوم. بنابرین آموزش ریاضیات از اهمیت زیادی برخوردار است اما نکته مهم‌تر اینکه روش این آموزش به چه صورتی باید باشد؟ آیا صرف تدریس سنتی و سخنرانی معلم و گوش دادن دانش‌آموز، کفایت موفقیّت در این آموزش را محرز می‌نماید؟ آیا با داشتن چند مؤلفه کتاب، دانش‌آموز، معلم و روش تدریس یک بعدی، به هدف غایی این اصل نایل گردیده‌ایم؟ آیا با ظهور روز افزون فناوری‌های جدید و ورود آن به چرخه آموزش و یادگیری، آموزش دروس پایه و علی‌الخصوص ریاضی، نیازمند یک بازنگری اساسی نیست؟ 

این در حالی است که به كارگیری فناوری در یاددهی- یادگیری می‌تواند در زمینه‌هایی مانند آموزش مهارت‌های پایه «آموزش مهارت‌های پیشرفته» و «ارزیابی آموخته‌ها» اثر بگذارد و میزان كمی وكیفی یادگیری را بهبود بخشد، در ضمن امروزه اشخاصی كه روش استفاده از رایانه را ندانند بی‌سواد محسوب می‌شوند و تبادل داده و ارتباطات وكسب مهارت‌ها به كمك تكنولوژی سریع عصر امروز حاصل می‌گردد و از این تكتولوژی می‌توان در انتقال دانش و داده و كسب مهارت برای دانش‌آموزان بهره برد. این امر در درس ریاضی به دلیل ساختار مشخص‌تر و دقیق‌تر نسبت به سایر علوم و دروس به دلایل عدیده‌ای چون نسبی بودن مفاهیم این رشته‌ها، متغیر بودن پارامترهای سنجش آنان، عینی نبودن تجربیات و کاربرد متفاوت علوم دیگر در زندگی روزمره و...  بیشتر مورد توجه قرار دارد و به نظر می‌رسد که می‌تواند جایگاه خویش را در پژوهش‌های علم محور، حفظ نماید. )دفتر مدیریت طرح توسعة فناوری داده و ارتباطات، 1383)  هم چنین

1- نسبت به سایر دروس، بیشتر می‌توان در درس ریاضی برای طراحی و تدوین تمرینات، از آموزش مبتنی بر رایانه بهره گرفت.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود




ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش اهمیت آموزش ریاضیات,

تاريخ : 22 ارديبهشت 1397 | <-PostTime-> | نویسنده : مهندس كيوان | بازدید : <-PostHit->
مبانی نظری اهمیت آموزش ریاضیات

مبانی نظری اهمیت آموزش ریاضیات (فصل دوم تحقیق)


مشخصات فایل
تعداد صفحات36
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیعلوم انسانی

توضیحات کامل

مبانی نظری اهمیت آموزش ریاضیات (فصل دوم تحقیق)


مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

اهمیت آموزش ریاضیات 

آموزش ریاضی یعنی هر چیزی كه مربوط به آموزش و یادگیری ریاضیات می‌شود. سابقه آموزش ریاضی به عنوان یك رشته دانشگاهی به كمتر از یك قرن می‌رسد زمان شروع این رشته از هنگامی بود كه آموزش معلمان به دانشگاه‌ها برده شد.

در چنین شرایطی نظام تعلیم و تربیت می‌تواند مدعی و منادی احیاء دانش ریاضی به عنوان زیرساخت و مفروضه اصلی در تمامی دروس علوم پایه‌های تحصیلی باشد. در دنیای امروز علم ریاضی به منزله خون در پیكره عظیم سایر علوم می‌باشد. آموزش ریاضیات نه تنها یك علم است بلكه الگویی است برای آموزش صحیح سایر علوم. ذهن‌های خلّاق، مبتكر و جسور به منظور پاسخگویی به سؤالات پیرامون خود بی‌شك منتج از یك نظام یافتگی است كه ماهواً دانش ریاضی این توانایی را خواهد داشت تا آن را احیا كند. فتح كرات آسمانی، پرتاب سفینه‌ها، ساخت زیر دریایی‌های هسته‌ای و ورود به دنیای فرا پیچیده با برخورداری از د‌ه‌ها، صدها و هزارها تكنولوژی مدرن كه هر كدام پاسخگوی بخشی از معضلات جامعه بشری در این هزاره شگرف می‌باشد. از این رو می‌توان گفت آموزش صحیح ریاضی یعنی آموزش صحیح همه علوم. بنابرین آموزش ریاضیات از اهمیت زیادی برخوردار است اما نکته مهم‌تر اینکه روش این آموزش به چه صورتی باید باشد؟ آیا صرف تدریس سنتی و سخنرانی معلم و گوش دادن دانش‌آموز، کفایت موفقیّت در این آموزش را محرز می‌نماید؟ آیا با داشتن چند مؤلفه کتاب، دانش‌آموز، معلم و روش تدریس یک بعدی، به هدف غایی این اصل نایل گردیده‌ایم؟ آیا با ظهور روز افزون فناوری‌های جدید و ورود آن به چرخه آموزش و یادگیری، آموزش دروس پایه و علی‌الخصوص ریاضی، نیازمند یک بازنگری اساسی نیست؟ 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود




ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مبانی نظری اهمیت آموزش ریاضیات,

<-BloTitle->
<-BloText->

فروشگاه اینترنتی بک لینک - بک لینک تبادل لینک مجله خواندنی اعلام و اطفا حریق - فروش تجهیزات اعلام و اطفا حریق،اخذ تاییدیه های آتشنشانی،گاز fm200،واترمیست،اطفای دیتاسنتر